Sunday, March 11, 2007

bezwaar tegen besluiten over handbike/rolstoel

geachte Burgermeester en Wethouders van Amsterdam,Bij deze wil ik bezwaar aanteken tegen het besluit om mij geen handbike toe tekennen.
Ik heb een handbike aangevraagd als sport voorziening ook ben ik lid van de RoadRacers Club Nederland, Almere

Voor mij is een handbike onmisbaar als sport voorziening, zeker nu dat ik nietmeer kan sporten, wandelen of zwemmen vervangt een handbike de sport mogelijkheiddie ik had voor dat ik ms had. Met de handbike kan ik mijn conditie op peilhouden en blijven mijn spieren en gewrichten soepel.Deze voorziening houd mij mobiel en fit om deel te nemen aan het maatschapelijkleven, zoals vast gelegd in de WMO.Deze voorziening is wel langdurig permanent noodzakelijk zowel als op medischeen ergonomische gronden.Deze sportvoorziening word gebruikt in combinatie met een lichtgewicht rolstoeldie Ik ook ga aanvragen.


Handbike als sport/ medische en ergonomische voorziening

Voor mij is een handbike onmisbaar als sport voorziening, nu dat ik nietmeer kan sporten, wandelen of zwemmen vervangt een handbike de sport mogelijkheiddie ik had voor dat ik ms had.
Ik kan niet deelnemen aan reguliere sport- en bewegingsactiviteiten omdat specifieke aanpassingen ontbreken
De advies van de revalidatie team van het RCA Revalidatie centrum Amsterdam was om en handbike te gebruiken om mijn conditie op peil te houden en mijn spieren en gewrichten soepel.
De handbike is goed voor mijn fitness en recreatie, de handbike vervult dan respectievelijk de funktie van hulpmiddel bij verplaatsing, training, vrijetijdsbesteding en sportaktiviteit.
Een handbike is dus een alternatief voor mij nu dat ik niet gewoon kan fietsen of even een wandeling in het Vondelpark kan maken of een rondje over de grachten.
Ik ben afhankelijk van dagelijks gebruik van een rolstoel, met een handbike vervallen al die moelijke transfers.
Deze voorziening houd mij mobiel en fit om deel te nemen aan het maatschapelijk leven.
Zonder beweging loop ik het risico dat mijn conditie en bewegingsmogelijkheden achteruit gaan. De spieren worden dunner en minder sterk en de gewrichten kunnen stijf worden.
Door meer te bewegen kan een terugval in mijn ziekte worden voorkomen, èn deze zelfs gunstig beïnvloeden.
Een actieve leefstijl en beweging levert behalve gezondheidswinst ook economische winst op en medische kosten worden beperkt.

Bezwaar tegen rolstoel besluit.

Bij deze wil ik bezwaar maken tegen het advies van H ( mij was gevraagd om de naam weg te halen, ik was weer bewust van het feit dat niet ieder niets te verbergen heeft) voor de quickie gp sa. Deze rolstoel is niet de geschikte stoel voor mij. Dit is niet die superlichte actieve stoel die ik nodig heb. De gp sa is veel te zwaar voor mij, ik kan er niet maakkelijk in rijden en zit niet lekker in deze stoel. Deze rolstoel voldoet niet aan alle belangrijke punten.

Ik maak mij grote zorgen over de gang van zaken bij de toekenning van een rolstoel. In oktober 2006 heb ik gehoord dat ik een rolstoel krijg voor intensief gebruik voor zowel binnen als buiten. Ik heb ms en heb daroom een heel lichte vast frame rolstoel nodig met wegzwenkbare voetsteunen.Tot nu toe is het nog niet gelukt om een toekenning te krijgen voor deze rolstoel.

Tijdens mijn recente verblijf in het Revalidatie Centrum Amsterdam heb Ik de gelengheid gehad om een aantal stoelen uit te testen, de stoel die het meest geschikt voor mij, was de Wolturnus Dalton 5, deze stoel heeft alles wat Ik nodig heb in een rolstoel. Het is een lichte stoel waar ik mij in maakelijk kan verplaatsen. Door de ms ben ik minder sterk en is daroom een lichte stoel met wegzwenkbare voetsteun zeer belangrijk voor mij.

Vlak voor kerstmis was er een fitting met Welzorg en H (mij was gevraagd om de naam weg te halen) , ik zat toen nog in de Wolturnus, er was genoteerd dat ik een actieve en superlicht rolstoel nodig had. De afspraak was dat zij een soort gelijke rolstoel zouden vinden voor mij. Het is echt belangrijk dat het en licht stoel is en dat ik daarin goed kan manoeveren. Voor mij is een rolstoel een noodzaak, en de toekenning van een geschikte rolstoel moet snel geregeld worden. Ook voor mijn ms zou het erg fijn zijn om eindelijk mijn eigen stoel te krijgen want ik heb nog niets waar ík lekker kan zitten zonder problemen en krijg vaak pijn aanvallen door gebruik van de verkeerde rolstoel.

Ik kreeg die sterke indruk dat in plaats van te kijken wat ik echt nodig had dat men alleen keek na het goedkoopste mogelijkheid. En dat is ook geen probleem zolang dat het ook aansluit aan wat men nodig heeft. Maar het kan toch niet zo zijn dat het goedkoopste voorrang heeft over het belang van de persoon en wat voor handicap men heeft en wat men nodig heeft. Het moet toch iets zijn waar ik goed in kan zitten. ik moet tenslotte de hele dag en elke dag in deze stoel zitten.

Ik vraag mezelf af hoe dit advies tot stand is gekomen, ik vind deze stoel niet geschikt voor mij en H wel (mij was gevraagd om de naam weg te halen) ,. Zij vindt de stoel lekker zitten. Zij heeft geen ms. Ik wil graag weten hoe zij deze beslut heeft genomen. Of was dit besluit gewoon uitgerold omdat men geen moeite heeft gedaan om een echt geschikte rolstoel te vinden. En ook niet om een geschikt exemplaar mee te brengen naar de fitting. De gp sa kwam ter sprake tijdens een gesprek waar geen rolstoel aanwezig was. Dus hoe H (mij was gevraagd om de naam weg te halen) , hier een oordeel kon maken in afwezigheid van een rolstoel is merkwardig.

Ik hoop dat mijn bezwaar word mee genommen in de beslissing en dat ik toch de rolstoel krijg die ik nodig heb om goed te functioneren en in het maatschappelijke leven deel te nemen.

No comments: