Wednesday, April 04, 2007

msb-du-2-Thuiszorg is geen echte zorg meer

Tot afgelopen juli dacht ik dat zaken als gehandicapte zorg hier in Nederland goed geregeld waren. Maar nu niet meer, nu ik het zelf evaren heb hoe slecht het werkelijk is in Nederland als je gehandicapt ben.

Dagelijks word het slechte beeld alleen weer bevestigd, men heeft het vaak over zorg maar in feite is er wenig of geen zorg en veel disinteresse. Dagelijks is het weer een schok als ik hoor en voel hoe slecht het hier is.

Het is echt een ander leven dan het leven wat ik tot nu toe had. Wat wel het zeldfe is ben Ik en ook al moet ik veel in mijn leven verandern mezelf ga ik niet verandern. Ik ben niet bewust dapper of moedig in mijn omgaan met mijn nieuwe leven en doe niets meer of minder dan mezelf zijn .

Het is wel echt verbaasend hoeveel instanties zorg in hun naam hebben zoals dienst zorg en samenleving maar geven je geen zorg. En de nieuwe wet de wmo, de wet maatschapeijke ondersteuning. Kan je zorg verwachten? Nee naturlijk niet of daan alleen als het goedkoop is en van en leverancier de een monopolie hebben.

Wat en lach wekkend idee alsof ze ons echt gaan steunen. Ondersteuning doen ze met en betaling van 250 per jaar voor mantelzorgers.Dit zou een teken van respekt zijn voor het werk van de mantelzorgers. Maar is eigenlijk een teken van disrespect en minachting. 250 per maand dat zou echt een signaal zijn dat men het werk en inzet van mantelzorgers waardeerd. Trouwens niet alle mantelzorgers krijgen dit geld alleen de relaties van mensen die persoonlijke verzorging of een pgb hebben.

Voor alles moet je echt vechten echt alles ook om iets zo simpel als een goede douche stoel. Of gewoon normaal behandelt worden zijn blijkbaar voor de meeste instanties waar je mee te maken heb heel moelijk. Die laten je wachten en/of hebben geen begrijp voor je situatie of zeggen zoals firma Revacore met de slechte badstoel in de verkeerde maat "deze producten leveren wij al 40 jaren zonder dat iemand er over geklaagd heeft"

De Amsterdam thuiszorg geeft de indruk heel erg ongeïntereseerd bezig te zijn. Men kan blijkbar werknemers niet lang in dienst houden en er is een snelle uitval van goede krachten die elders gaan werken voor en beter salaris. Het slechte effect heb wij zelf evaren toen wij zorg aanvroegen bij de Amsterdam thuiszorg.

Afgelopen week woensdag was en intake met Bemiddeling van Amsterdam Thuiszorg, afgesproken was dat ik hulp zou krijgen en deze hulp zou de volgende dag beginnen. Zij heeft mijn sleutel met sleutelhanger (Bart Simpson) mee genommen. Sleutel heb ik later terug gekrijgen maar niet mijn sleutel hanger.

Woensdag middag laat hoorde wij dat donderdag mischien noch niet kon starten. Iemand zou mij donderdag later weten of het door ging of niet. Niemand heeft gebeld en niemand is langs geweest dus ik heb om 16.00 gebeld en hoorde dat de bemiddeling alleen en email kon sturen naar planning met de vraag of zij mij kon bellen de volgende octhend.

De volgende dag heeft planning mij niet gebeld om 8.00 en is niemand geweest om 8.30 zoals afgesproken, ik moest mijn man vragen om met spoed te komen en mij te redden. De telefoon ging op het moment dat hij mij van de wc stoel help.

Pas om 10.15 heeft iemand gebeld, die had eerder gebeld maar geen bericht ingesproken dat hij niet kon komen omdat hij te druk was.

Nu om 10 vertelde hij dood leuk dat hij pas om 11.30 kon komen in plaats van 10.30 en dat zij mij ook elke dag pas om 11.30 kon helpen. Ik zei ik kan niet van 6.30 tot 11.30 wachten om naar de wc te gaan.

Toen hoorde ik dat ik naar en andere team ging en dat zou allemaal goed geregeld worden.

Maandag 2 april en tweede intake met de Zorgcoordinator van de Diakonie team, de zorg zou de dag beginnen maar niemand is om 12.00 of 12.30 gekomen en mijn man moest van zijn werk komen.

Dinsdag 3 April zou nu de eertse dag van zorg zijn, wij hoopten dat nu alles goed zou lopen. Maar dat gebeurde niet iemand kwam in plaats van 10.15 tot 10.30 om 10.45 voor 5 minuten omdat ik al op de wc stoel was. Dit heeft mij veel pijn en moeite gekost en is zeer gevaarlijk voor mij om het alleen te doen. Dat is ook de reden waroom wij thuiszorg aangevraagd hebben.

Om 12.15 zoals aan de telefoon afgesproken omdat 12.30 en probleem was, kwam ook niemand die kwam pas om 13.30 en mijn man was al weer thuis van zijn werk om mij te helpen en die persoon die hier kwam was hoog zwanger dus ook niet mogelijk dat zij mij in deze toestand van de wc kan tillen. om 13.30 de afspraak van 14.30 afgezegd, mijn man was thuis.

En 4 April kwam iemand een uur te vroeg om 9.40 in plaats van 10.15 tot 10.30 zoals afgesproken en weer en zwangere iemand die mijn niet kan tillen.

En om 11 uur kwam iemand anders ook weer 1.30 te vroeg zij heeft wel beloofd om 12.30 terug tekomen en ik hoop dat dit ook gebeurt. zZj kwam terug om 12.45 en was hier tot 13.00 aan het praten, het echte werk was in 5 tot 8 minuten gebeurt.

Om 13.40 kwam iemand ook weer bijna een uur te vroeg. Zij wilde om 14.15 terug komen om 14.30 moest ik nodig naar de wc en heb mij met moeite erop geworsteld ik dacht ik zit ok want de medewerker heeft mijn sleutel. nee dus want om 14.45 ging de bel maar ikzat op de wc stoel hulpeloss en kon niets doen.

Gisteren 5-4- hebben wij afgezegd omdat mijn man door een auto is gerakt woensdag middag toen hij terug naar zijn werk ging nadat hij mij van de wc stoel had geholpen omdat niemand langs is geweest om 12.15.

Met Ros van de verzorging donderdagmiddag gesproken omdat ik niemand op kantoor kon spreken en verteld dat ik maandag Fontis geregeld had maar dat vrijdag noch door ging. Iemand kwam om 8.40 in plaats van 8.15 mijn man was inmiddels onderweg van zijn werk. Goed ook want de vrouw de kwam wist niet hoe zij mij van de wc moest tillen. Wij hebben het haar voor gedaan en ik zat weer veilig in mijn rolstoel.

Zj heeft belooft terug te komen om 10.30 en 12.30 en zou bellen als zij laat was. om 10.15 niets om 10.30 ook niets moest mijn man bellen om 10.45. Om 11.15 gebeld met kantoor om aan S. Waagens door te geven dat niemand langs is geweest.

Toen hoorde ik dat mijn sleutel en informatie over Fokus woningen op weg naar mij waren en dat zonder met mij te spreken de verzorging was afgezegd, maar toen ik zei dat ik aan Ros door gegeven had dat ik vrijdag nog nodig had schijnt dat ook bekend te zijn.

Ben echt verbaasd over deze gang van zaken en ook dat alleen een iemand hier kwam met mijn sleutel dat is toch niet erg veilig. Ik heb in een week tijd amper 23 minuten hulp gehad en veel meer stress dan normaal ben ook erg van aangeslagen ook door het ongeluk van mijn man.

In mijn idee zouden wij hier voor niets betalen aangezien wij meer problemen hebben gehad door het niet op tijd leveren van hulp. Al de stress de mijn man heeft gehad deze week op zijn werk.

En al de stress die ik heb gehad en dat is erg slecht voor iemand met ms dat veroorzakt achteruitgang wat niet meer herstelbaar is dus mijn levens kwaliteit is weer aangetast. Ook moest ik elke dag bellen om problemen op te lossen.

Mijn hele leven is gedomineerd door thuiszorg deze week en niet in een goed manier. Ik moest mijn ander bezigheiden dropen want ik wist niet van een minuut naar de andere war ik stond en op wat voor hulp ik kon reken. En heel selchte zaak.



Thuiszorg

Afspraken gemaakt op maandag 2 April

Maandag: 10.30- 12.30- 14.30
Dinsdag: 10.30- 12.30- 14.30
Woensdag: 10.30- 12.30- 14.30
Donderdag: 10.30- 12.30- 14.30
Vrijdag: 08.30- 10.30- 12.30

Thuizorg bellen van 2 April tot 6 April
Maandag x 3
Dinsdag: x3
Woensdag x 3
Donderdag x 2
Vrijdag x 3

1 comment:

cile said...

Dienst Wonen told me there are 900 'rolstoelwoningen'.
And around 180 people in Amsterdam are in urgent need for such a rolstoelwoning.
This looks to me as a resolvable problem.

I didn't listen to your podcasts yet, cuz' i should be nearly flying from all the opvliegers and moodchanges as collateral damage of medicines... :(
In fact, i'll do the safe couch-position for the moment.
hasta presto