Sunday, February 01, 2009

Zondag februari 1 2009

Toen ik in juli 2006 hoorde dat ik PPMS had was het zo schokkend dat ik niet verwachte de dag erop wakkere te worden.

Ben tot mijn verbazing wel wakker geworden, heb de eerste maand verschrikkelijk veel geslapen en daarna was ik klaar voor actie.

Ik ging op onderzoek om te zien of Amsterdam toegankelijk was voor mensen met een handicap.

Ik wilde gaan zwemen in augustus en belde Het Marnix, vroeger Het Marnixbad nu net herbouwd en feestelijk geopend in juli 2006 en zogenaamd toegankelijk.

Aan de telefoon was mij verteld dat de mindervalide ingang niet klaar was en de lift niet werkte dus ik kon daar niet zwemen.

Toen ik vroeg wanneer het klaar was hoorde ik 'dat ik beter niet kon zwemmen in Het Marnix.

Heb een mail aan het Marnix gestuurd en toen er geen reactie kwam heb ik de kranten gemailed en er was een artikel in de Volkskrant en ik was op de radio.

Heb met de sport consulent van de Gemeente Amsterdam een rondleiding gehad in het zwembad en kon meteen zien dat er geen rekening was gehouden met minder-validen tijdens planning en bouw.

Er was alleen rekening gehouden met valide mensen, liefst yuppies.

Was een schok niet te kunnen zwemmen maar het viel mij op dat het bijzonder slecht toeganglijk was in Amsterdam.

De trams zijn alleen toeganglijk voor rolstoel mits de conducteur een metalen plankje voor de deur plaatst.

De knop bij de deur met rolstoel symbool betekent niet dat er iets verlaagd word zodat je in kan rijden nee het betekend dat je bij de meeste haltes hier in Amsterdam er geen ruimte is voor de plank dus je kan er niet in.

Ik heb het gepogd en kon gelukkig nog paar stappen lopen want ik moest uit mij rolstoel en mezelf in de tram hijsen en weer plaats nemen in de rolstoel.

Geen optie voor de meesten in een rolstoel ook allang niet meer voor mij.

De einigeoptie voor mindervaliden is Stadsmobiel met alle beperkingen vandien je kan nooit spontaan naar buiten gaan.

En je moet altijd op de bus wachten, thuis is het al frustrerend maar buiten het huis kan je soms uren in de kou staan.

En allemaal omdat er geen toegankelijke trams gekocht zijn en dit net voor dat de nieuwe toegankelijkheid wet door ging.

Hetzelfde story met de treinen, ook snel voor dat de wet was aangenomen miljoenen aan ontoegankelijke trein.

Je kan als mindervalide meereizen maar moet dit boeken met de conducteur dus weer geen spontane reis en je kan de reis niet zomaar wijzigen.

Het was snel duidelijk dat Amsterdam slecht toegankelijk is, bij oude gebouwen te begrijpen maar bij nieuwbouw.

De stad zou tegen nieuwe winkels eisen dat ze toegankelijk zijn anders geen vergunning geven, simpel maar word niet gedaan.

Heel duidelijk zijn wij minder-validen niet de moeite waard kan het zijn dat men de stad niet toegangstijd wil maken voor een groep mensen die niet zo koopkrachtig zijn, wie weet word dit negatieve beeld ooit veranderd en de stad Amsterdam word toeganglijk voor al de bewoners.

No comments: