Sunday, June 21, 2009











Toen ik eenmaal begon te denken aan Trinidad begon ik ook aan ander zaken te denken.

Zoals broodjes die Hops Brood heten die worden voor ontb0ojt meestal gegeten.

Hops Brood ruikt zoals geen ander brood en het is moeilijk om dit aan iemand uit te leggen die het niet kennen.

Toen ik me een beetje in mijn herinneringen van Trinidad verdiepte bedacht ik me mijn eerste bezoek 1975 aan mijn half zus Carole toen zij in London woonde.

Ik ben voor een weekend geweest en kwam aan op het moment haar ex aan kwam uit Trinidad.

Hij had heel veel lekkers mee gebracht zolas avocado, en mango, tamarinde snoepjes
en geroosterde kikker ewerten en Rum en limoen en okra en bakka banaan en kippen.

Bijn alles wat men nodig had voor een Trinidad feest.

Carole heeft kip kerrie gemaakt; zij heeft suiker eerst gebakken en dan kerrie kruiden en stukjes kip.

Zij maakte ook okra coo coo en rijst met bonen en bakka banaan en avocado en dhal en konkommer.

Ook heft zij mijn favoriete chutney gemaakt uit mango met zout en peper en azijn en er was Matauk’s Trinidad peper saus.

Zulk goed eten had ik niet meer gegeten vanaf 1962 het was toen 1975 en emotionele gebeurtenis voor me.

Na het eten hebben wij mango's gegeten en rum punch gedronken en de tamarinde snoepjes en de geroosterde kikkererwten gegeten heerlijk.

Zal dit eten nooit vergeten was zo belangrijk voor me dit was mijn eerste ontmoeting met mijn geboorteland.

Dat was ook de zomer dat mijn half zusjes mij mee namen op een groot feest voor Sir Garfield Sobers, hij was Kapitein van de West Indische Cricket Ploeg.

Hij was in London om de Koniging te ontmoeten, Sir Garfield is de beste cricket sportman ooit.

Mijn zusjes stelden mij aan hem voor en hij heeft mij gelijk uit genodigd om met hem te dansen.

Dit was een eer om met Gary Sobers oftewel Sir Garfield Sobers te dansen.

Deze twee gebeurtenissen hebben mij een kleine stukje terug gegeven van mijn identitieit als iemand die in Trinidad is geboren.

In 1997 toen ik voor de eerste keer terug in Trinidad was kon ik zien dat het echt zo mooi was als ik mij had herinnerd en ik had het niet overdreven







No comments: