Wednesday, February 03, 2010

Helder en Zonnige 3 Februari 2010














Pop Art.

Had gedacht dat Ton hier zou zijn vandaag, heb een lormetzepam genomen vorige nacht en sliep tot 10.30 uur.

Eb zeer dapper meteen mijn arm oefeningen gedaan en Richie deed mijn been massage en oefeningen.

Na de oefeningen nam ik mijn baclofen en calcium/vitamine D tabletten en borstelde mijn tanden en waste mijn gezicht en hals en handen.

Dan was ik klaar voor de wekelijkse inspectie door Ton, van het RCA, de Rehabilitatie kliniek Amsterdam.

De telefoon ging en het was Ton om te zeggen dat hij niet vandaag, maar morgen om 11.45 hier zal zijn met Ludwine, de nieuwe assistent van de arts.

Zij, Ludwine is gemaakt voor deze baan, zij is zo goed, goede empathie met haar doel groep die om een verscheidenheid van redenen en oorzaken in de RCA rehabiliteren.

Toen ik eerst Ludwine ontmoette liep ik nog, met de hulp van een zwarte wandelstok.

Toen kon ik met hulp na boven en beneden komen, het was wel hard werken, maar ik kon het nog net doen.

Jammer dat de tabletten die zij nu hebben om het tegen te houden om het lopen progressief slechter word, was toen niet beschikbaar, dan hadden zij me kunnen helpen, nu is dat denk ik te laat voor mij.

Misschien als mijn eerste neuroloog één of andere actie had gevoerd, zouden de dingen nu anders kunnen zijn, maar hij deed niets en wilde me zelfs geen informatie geven.

Hij heeft mij zeer duidelijk verteld, misschien niet direct, maar voor mij was het meteen duidelijk dat hij mij niet kon helpen, en alleen zou observeren hoe ik progressief slechter word.

Zij kunnen mij in een verzorgingshuis plaatsen waar ik enkel persoonlijk zorg krijg maar geen medische behandeling en er is niets wat artsen kunnen doen om mijn MS te beïnvloeden.

Het is droevig maar er is niets dat wij kunnen doen alleen waarnemen en documenteren.

Des te meer reden voor me om van alles waar ik kan te genieten en bewust in het hier en nu te blijven.

Wij allen moeten realiseren dat wij slechts nu hebben, en niemand van ons weet wat de volgende minuut kan brengen.

Klingt goed en is volgens mij de enige manier om te leven.

Het is zeer koud en helder en zonnig vandaag ik heb ervan genoten.

No comments: