Friday, July 10, 2009









Had mezelf reeds enige tijd afgevraagd of het feit dat mijn moeder mij liet roken op vroege leeftijd mij heeft geholpen om MS te krijgen..

Richie heeft mij een link gestuurd na Jen blog omdat zij een stuk had over MS en Roken.

http://www.msstrength.com/early-smoking-linked-to-increased-risk-for-ms/


Het is zeer interessant en maakt duidelijk dat naast het risico van kanker er ook een risico van schade aan het immuunsysteem is.

Eng om te denken dat roken de mogelijkheid zal verhogen om MS te krijgen, ik schat dat MS het minder sexy maakt om te roken.

Denk dat dit de opwinding uit het roken zou weg nemen, tenzij he het leuk vind om te dobbelen met dood dan zal je willen blijven roken.

Ik vond dit online:

`'Het roken van sigaretten en het risico van MS.

De onderzoekers bestudeerden het verband tussen het roken van sigaretten en het risico om MS in 22.312 mensen tussen de leeftijden van 40 en 47 in Noorwegen.

De informatie werd verzameld door vragenlijsten en een fysiek onderzoek te gebruiken.

De gedetailleerde informatie over het roken van huidige en ex rokers en hun rook geschiedenis en de leeftijd wanneer zij begonnen te roken.

Er waren 87 mensen die het hebben van MS gemeld hadden. Alle patiënten met MS, die huidige rokers en de meesten die in het verleden hadden gerookt waren met het roken begonnen alvorens zij MS ontwikkelden.

De meeste mensen begonnen ongeveer 15 jaar te roken voor dat zij MS hadden ontwikkelden.

Het risico om MS te ontwikkelen was bijna tweemaal zo hoog in mensen die momenteel rookten of ooit als passieve rokers hadden mee gerookt.

Toen de mannen en de vrouwen afzonderlijk werden geëvalueerd, was het risico om MS te ontwikkelen bijna drie keer groter voor mannen en anderhalf keer voor vrouwen dan niet rokers. Het roken verhoogde ook het risico voor hartaanval, angina, en astma voor zowel mannen als vrouwen.

Hoe kon het roken het risico voor MS verhogen? Het roken veroorzaakt schade aan de cellen die de voering van bloedvat vormen. Wanneer deze cellen, genoemd endotheelcel cellen, worden beschadigd, kunnen een aantal dingen gebeuren. Het immuunsysteem houdt normaal slechte agenten zoals bacteriën en virussen af. Wanneer endotheelcel cellen worden beschadigd kan het immuunsysteem overactief worden en tegen de cellen van onze eigen organismen draaien.

Dit wordt genoemd auto-immune ziekte, en MS is een auto-immune ziekte. Endotheelcel cellen vormen een zeer strakke barrière in het hersenen bloedvat om giftige substanties te verhinderen de hersenen in te gaan. Als endotheelcel cellen beschadigd zijn, kan het hersenen bloedvat lek worden. De giftige substanties kunnen in de hersenen overgaan.

Wat betekent dit voor MS? De overheid heeft iedereen jarenlang gewaarschuwd dat het roken van sigaretten voor onze gezondheid gevaarlijk kan zijn. Het roken verhoogt het risico voor kanker, hart en longziekte. MS kan aan die lijst worden toegevoegd.

Hoeveel redenen moet een mens hebben om met roken te stopen?

Het bewijsmateriaal stapelt duidelijk op.

Het roken van sigaretten kan leiden tot multiple sclerose : Nog een reden om op te houden met roken. ''

Robin L. Brey, M.D.


http://www.neurology.org/cgi/content/full/61/8/E11


http://ms.about.com/od/newsresearch/a/smoking_mech.htm


http://intelligentguidetoms.wordpress.com/2009/06/19/cigarette-smoking-and-ms-scary-stuff/



Het andere element dat belangrijk is is vitamine D die wordt verkregen uit zonlicht, vandaar dat er minder gevallen van MS is in de Tropen.



http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/health/article5663483.ece


http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/scotland/article5672308.ece


Wens dat wij niet zijn verhuisd van Trinidad, dan had ik meer dan genoeg zonlicht en mijn moeder had mij niet aan het roken geïntroduceerd.

Ik ben van mening dat ik in een schaarbeweging tussen het roken en gebrek aan zonlicht al jaar ben gevangen.

Het is vrij verontrustend die idee dat ik op de een of andere manier had kunnen bijgedragen om MS te krijgen..

Vind inderdaad dat idee zeer griezelig.

Maar wat als het vergiftiging van het milieu met pesticiden iets doet om de gevallen van MS te verhogen.

Wat als het de pesticiden is die wij zo vrij in de landbouw en de veeteelt gebruiken.

Verder onderzoek heeft dit gevonden:

http://www.dailymail.co.uk/health/article-399684/Breathing-pesticides-trigger-MS-Parkinsons-disease.html


`de 'Pesticiden kunnen hersenschade veroorzaken en ziektes zoals epilepsie, multiple sclerose en Ziekte van Parkinson, volgens wetenschappers teweegbrengen.

Een oriëntatie studie beweert dat chemische producten die uit routine door landbouwers in het UK en rond de wereld worden de gebruikt in neurologische ziekten kunnen resulteren.

De controversiële bevindingen zullen door de agrochemisch industrie worden bevochten, die beweren dat de blootstellings niveaus voor mensen goed binnen veiligheids grenzen zijn. ''

http://www.msrc.co.uk/index.cfm/fuseaction/show/pageid/1717



`het 'onderzoek brengt verband tussen pesticiden naar voren en de onderzoekers van de hersenziekte bij de Universiteit van Noord-Dakota zeggen het inleidende onderzoek een verband tussen pesticide blootstelling en neurologische ziekten zoals Parkinsons en Alzheimers toont.

De onderzoekers zeggen dat zij ook een verrassend efficiënte manier gevonden hadden om pesticiden in het menselijke lichaam te hebben geïdentificeerd.

De onderzoekers bij de Universiteit van Noord-Dakota zijn snel te wijzen op de resultaten van een geplande studie van vier jaar.

Maar Dr. Patrick Carr zegt dat het duidelijk is de blootstelling aan pesticide bij vrij lage dosissen die hersenen cellen beïnvloeden.

„Sommige gebieden van de hersenen toonden wat ik fysieke veranderingen zou noemen -- met andere woorden, een verlies van neuronen in de hersenen,“ Carr.

„In andere gebieden van de hersenen zou u geen verandering in het aantal daar aanwezige cellen opmerken, maar nu de cellen die daar aanwezig zijn het uitdrukken chemische producten in verschillende bedragen, in vergelijking met normale ratten.“

Als voorbeeld, vond Carr de cellen verantwoordelijk voor productie van een substantie genoemd myelin die beschadigd of vernietigd waren. Myelin is een substantie die uit vetten en proteïnen wordt samengesteld die zenuwen insluit. Het helpt signalen langs de zenuwen overbrengen. Het verlies van myelin veroorzaakt zenuw schade in neurologische ziekten zoals multiple sclerose. `'

Allemaal zeer verontrustend en niet iets wat wij snel kunnen veranderen.

Wat wij wel kunnen veranderen is te stoppen met roken, nu dat wij hebben gelezen over het verband tussen MS en roken, zou ik mensen sterk aansporen om ophouden met roken.

Ik vind het verband tussen MS en roken zeer eng.

Als je rookt, is dit de tijd om te beloven je zal je bevrijden van deze dure en ongezonde gewoonte.

Maakt me zeer ongerust dat het roken van cigeretten me MS heeft gegeven.

Wat ik vreeslijk vind is dat ik het mijn eigen moeder moet bedanken voor de introductie met roken van sigaretten.

Dat mijn moeder me heb aanmoedigde om te roken is vrij weerzinwekkend.

Ik zou je willen aanmoedigen om te stopen met roken.

Het is belangrijk om iedereen tegen de schadelijke gevolgen te beschermen van het roken.

Droevig om mensen te alarmeren maar ik heb er lang over nagedacht en toen ik het stuk van Jen zag over MS en Roken wist ik dat ik het ook wilde onderzoeken.


No comments: