Sunday, October 18, 2009

Ik zie nu geen neurologen meer, en dat schijnt beter te zijn voor me






Sparrow Hawks.







Red Kites.


Ik zie nu geen neurologen meer, en dat schijnt beter te zijn voor me.

Elke keer dat ik na een afspraak ging was er teveel stress en nooit ben ik wijzer weg gegaan.

Geen van beiden neurologen hadden veel zorg voor me, en zij konden allebei niet hun menselijk kant laten zien, de eerste neuroloog Dr. Tiessens, van het OLVG had een vreselijke manier, hij vertelde Richie en ik , dat ik PPMS had en binnen 5 minuten zaten wij weer op de gang.

Dit was na een wachttijd van meer dan anderhalf uren, dit om een hoog opgeleide arts te zien, die niet kon spreken, noch kon hij de moeite doen om mijn geschiedenis vóór onze afspraak te bestuderen.

Hij gebruikte eigenlijk de helft van onze 5 minuten, met hem om mijn dossier te lezen en de resultaten te bekijken van mijn MRI, en dan in de resterende 2 ½- minuten om me zijn diagnose te vertellen.

De neurologen waren van twee van de grootste ziekenhuizen van Amsterdam, de OLVG (Onze Lieven Vrouwen Gasthuis) en het onderwijzend ziekenhuis; VUMC ( Vrije Universiteits Medisch Centrum, Amsterdam).

De tweede neuroloog was Dr. Professor Polman, van de VUMC, één van de belangrijke wereld deskundigen van MS.

Het vergde lange tijd voor dat de tweede opinie er was, net over een jaar om zijn tweede opinie te krijgen en toen vertelde hij me dat het dat ik duidelijk een beetje MS had, dit toen ik reeds volledig in een rolstoel was, een jaar na diagnose.

Dr. Polman, had de tijd om mijn dossier te bestuderen, in tegenstelling tot Dr. Tiessens die dat atijd pas deed wanneer de afspraak begon.

Geen van beiden hiervan hadden een prognose of behandelings plan voor me, noch waren zij bereid om suggesties te maken.

Ik stopte mijn afspraken met Dr. Tiessens, van het OLVG, toen hij mij vroeg hoe het me gelukt was zo snel in een rolstoel te zitten.

Achteraf vertelde een assistenxt, dat het een grap was, jammer dat Dr Tiessens niet glimlachte, noch verklaarde dat het een grap was, toen ik bij zijn groet zeer verstoord werd.

Mijn GP is nuttiger en vraagd als het nodig is, de neurologen om hun meningen, over baclofen dosering.

Zij bevestigde voor me dat THC de beste tegen pijn is, vooral voor Primaire Progressieve Multiple sclerose.

Ik gebruik baclofen voor spasmse en THC en wij eten elke dag een goede dieet en ik doe arm en been oefeningen.

Ik doe 30 minuten dagelijks arm oefeningen en gebruik de Motomed voor benen, ook dagelijks voor 30 minuten.

Mijn raad is om een Motomed te kopen omdat het zeer goed is voor de conditie.


http://www.eureva.nl/index2.htm
l

Mijn dieet is zeer goed; Ik eet een gevarieërd dieet, met veel verse groenten en fruit, noten, zaden, elke dag.

Veel verse Tofu en Tempe van de Aziatische winkel, zij maken het zelf.

Regelmatige vis, vooral vettige vissen zoals haringen en makreel en gerookte paling, evenals zo nu en dan sardines en ansjovis.

Richie maakt pasta; hij maakt lasagna, cannellonien, ravioli, en tagliatelli.

Hij maakt stews en overschotels en soepen en kerry en couscous.

Wij eten geen verwerkt voedsel, behalve een blikje sardinen of ansjovis.

Soja producten en bonen van de Aziatische winkel, zoals rijst en Aziatische/Caraïbische groenten/fruit van de Indiër winkelen en zachte geitkaas en olijven en fruit en groenten, indien nodig van onze vriendlijke buurt Turkse winkel.

Soms wanneer Richie even niet wil bakken, dan haald hij brood van een uitstekende Marokkaanse bakker, die ook vlak bij op de Kinkerstraat is.

Richie gebruikt dikke kokosnotenroom in plaats van zuivelroom, hij maakt er heerlijke roomijs en custards.

Hij gebruikt ook verse kruiden in plaats van droge kruiden waar mogelijk en beschikbaar, zelf kweekt hij thyme op de keuken vensterbank het hele jaar.

Het brood wordt gemaakt met een mengsel van tarwe en bruine en witte meel plus havermour en lijnzaad, lijnzaad wordt ook toegevoegd aan gekookt voedsel.

Avocado's en mango's en bananen eten wij regelmatig, dagelijks in de zomer.

Denk dat onzer dagelijkse diet en vitamine en minerale opname zeer goed is.

No comments: