Tuesday, October 13, 2009

Mijn Amsterdam













Gareth's Fotos van Wales.


Gisteren heb ik een kleine handleiding gemaakt voor een goede vriend van ons, en was verbaasd dat ik winkel namen en straat namen nog wist.

Sommige plaatsen ben ik niet in jaren gezien, terwijl ik ervoor regelmatig langs kwam.

Ean aantal heb ik niet meer gezien sinds 2005, voordat ik mijn kraakbeen in mijn knie had gebroken.

Bei anderen was ik nog tot afgelopen zomer regelmatig langs geweest maar aangezien ik in bed laatste augustus moest blijven heb ik niet teveel gedacht over wat niet verkrijgbaar was.

Maar nu kan ik opnieuw dromen over de plekken in de stad waar ik graag na toe ging en wie weet kan ik er weer spoedig na deze winkels en markten en coffee shops en cafes weer opzoeken

Hier is mijn lijstje waar ik graag ooit weer langs wil gaan.

De Pijp is een leuke buurt, een van onze favoriete winkel is een Bangladesh winkel op de
Ceintuurbaan op het laatste stuk voor de Amstel brug/kade en in de Van Woustraat is een Poolse winkel met veel droge soja producten.

De Albert Cuyp markt is goed maar kan een beetje duurder zijn dan Ten Cate en Dappermarkt, da heb er dagelijks boodschappen gehaald toen ik in de Pijp werkte.

En grote favouriet coffee shop is de Katsu op de Ie van der Helststraat, dit kruist de
Albert Cuyp markt.

Het is een echte buurt coffee shop, vol van interessante mensen, zoals dichters en schrijvers.
Goede koffie een tosti’s .

Een paar winkels verder zit één van onze favoriete Suriname/Chinese broodjes winkel Tijn’s

Tjin, zij hebben ook een winkel op de Dappermarket en bron van andere goede dingen zoals Tempe/Tofu enz. en uitstekende broodjes, zoals tempe broodjes of bakkeljauw in beide winkels.

Één van onze andere favoriete koffie shops is de Jojo op Hermonystraat, tussen Ceintuurbaan en Amstelkade.

Het is ooit als kraak begonnen door Josefien, een krachtige inspirende vrouw, die goed weed teelde.
De Yo Yo is een leuke, gezellige buurt coffee shop met goede koffie, thees en zelf gemaakte cake en koekjes.

Oh en als je langs het Okura gaat een over het water en de Scheldestraat in, daar vind je de eenige echte bagel winkel in Amsterdam, de enige Joodse bagel bakker met uitstekende bagels, ook met cream cheese en zalm.


Ten Cate markt.
Aan de begin van de markt is Surima, een goed Surinaamse winkel en zeer goed broodkes winkel.
Hier doe ik me denken dat ik thuis in Trinidad ben, het heeft ‘ a down home feeling’.

Richie koopt ook vis op Ten Cate markt en er zijn altijd koopjes.
De kaas kraam aan de overkant van de markt is de beste in Amsterdam, zeker wat betrefft kwaliteit, en prijs en soorten kaas.

Verderop is een een uitstekende Moccocanse groeten en fruit kraam waar men altijd koopjes vind speciale op zaterdag rond 4 uur, dan kan men grote koopjes krijgen.

Dappermarkt.
Goede groenten en fruit en vis en kaas en veel stoffen en kleren en schoenen.
Nederlandse en Turkse kaas en veel Turkse olijven, olijfolie en andere zoetigheden.
Veel mooie winkels, op en rond de Dappermarkt,wij hebben hier in een Sri Lankan winkel grote affiches van Indische godinnen gekocht, helaas zijn slechts 2 heel na onzer verhuizing.
Cafe DE Pontanneur de hoek Van Swindenstraat en Javastraat heeft goede koffie en appeltaart(applecake).

Aziatische Winkel.
De goedkoopste winkel voor Tempe/Tofu is de Aziatische supermarkt op de Nieuwmarkt, tegenover de Waag, zij maken Tofu/tempe zelf en hebben alle soorten bonen en de dikste kokos notenroom (de is een paar centen meer dan kokos melk) Richie maakt roomijs en vla en gebruikt het in eten koken, zoals in soepen en stews en curries.

Vroeger toen ik nog op de Haarlemmerdijk woonde ging ik een keer per maand grote inkoop doen.
Tofu/Tempe is nu een euro wat zeer goed is, ook hebben zij veel andern goede spullen zoals als mangos.

Om de hoek op Kloveniersburgwal is de beste verse vis winkel in Amsterdam, het is de goedkoopst,de beste dagen zijn dinsdag en vrijdag.

En om de ander hoek van de Aziatische winkel op de Nieuwmarkt richting Waterlooplein, op de Antonius Breestraat zijn een goed muziek winkel en het beste van allen een goede tweede hands kleren winkel, vol van prachtige kleren en gerund door een prachtiger goed uitzend en vriendelijk queen (nicht), zou echt aanraden om hier na binnen te gaan.

Als je uixt de vis winkel op Kloveniersburgwal komt, ga langs het kanaal tot de xtweede brug en ga over na rechts, en ga bij de Basjoe coffee shop na binnen, dit is de absolute favoriete coffee shop van ons.

Uitstekende koffie en de beste speciale weed cake, na het speciale/geheime recept van James's en overheerlijke fruit smoothies, James draaide vroeger de beste puur weed joints voor mij.

Het terras is een goede plek om de buurtx en al zijn bezoekers te zien,en de atmosfeer is ontspannen en verdraagzaam van alles en er is goede muziek.

Als je ooit hier na binnen gaat,vraag voor James (grote dreadlocks) of voor Leo, de eignaars.

Zeg dat Herrad en Richie je de advies gaf om hier na toe te komen, ik mis onzer bezoeken Leo en James, wij kwamen vanaf de opening in 1989 en gingen er minstens 3 keer per week langs.

Altijd een leuke wandeling door het oude centrum van stad,de Nieuwmarkt en elke keer een warm ontvangst van de 'boys' James en Leo.

Begin nu optimistisch te zijn dat wij binnenkort zullen wij sommige van deze favoriete plekken weer zien.

De zon heeft de hele dag geschijnt en ik ga ervan genieten en mijn eerste uitstapjes planen.


No comments: