Thursday, November 26, 2009

Honden Therapie.











Absurdist Kunst.


Laatst zei een vriend in een mail dat het aardig was om een vrolijke post weer te lezen.

Ik zou vrolijk zelf verkiezen maar MS is een vreeslijk ziekte en soms heb ik teveel pijn.

Maar zelfs dan ben ik gewoonlijk vrolijk en optimistisch; misschien zijn mijn posten niet altijd vrolijk.

MS is geen positieve onderwerp, het is een onderwerp waar mensen liever niets over willen weten.

Voor sommige is het zelfs zo eng dat ze opeens nooit meer langs komen, dat kan pijnlijk zijn zeker na een lange vriendschap.

Voor ik werd gediagnostiseerd had ik slechts van één persoon met MS gehoord en dat was de zuster van mijn collega, bij mijn laatste baan.

Haar zuster gediagnostiseerd zeer jong en zeer snel was zij full time in bed, werd zij progressief slechter en kon niet spreken of slikken, en werd haar gezicht vermogen en hoor vermogen ook zeer zwak.

Op dat punt maakte zij het duidelijk dat zij wilde dat haar leven werd beëindigd; wat gelukkig wettig is in Nederland.

Het was zeer pijnlijk voor mijn collega en haar moeder en broer.

Wij weten dat dit mijn toekomstig perspectief is en Richie en ik zijn blij dat ik aan kan geven wanneer het voor mij niet meer hoeft.

Onlangs heb ik een paar ogenblikken gehad waar ik niet meer wakker wilde worden, dat gaf me zo een schok, dat ik begon te huilen en vrij spoedig was ik bijna ontroostbaar.

Het was even te pijnlijk om aan te denken,maar het is wel goed om de tranen hun vrije loop te geven.

Soms is het allemaal teveel voor mij, dan is het moeilijk om positief te zijn.

Men heeft het vaak over MS bevechten net zoals een bokser in de ring maar helaas kan je het niet winnen.

Het enige wat je kan doen is in het hier en nu blijven, en genieten van het leven.

Dat is mijn intentie, en dit heeft mijn leven aanzienlijk beter gemaakt.

Wel vecht ik om de functionaliteit van mijn armen te houden door mijn arm oefeningen te doen dagelijks, en ben van mening dat het me helpt.

Komisch genoeg wat ook helpt voor me is een hond op mijn schoot, op het bed of in de rolstoel te hebben; het is goed voor de bloeddruk.

Spike houdt van mijn handen likken, daarna kunnen mijn vingers altijd beter bewegen, mijn hond de therapeut.

Lachen is een goed tegen gaas voor de MS; het maakt de honden ongerust maar is goed voor ons.

No comments: