Monday, October 22, 2012

Veel stof om over te denken.




Roberto Matta.
 
In het weekend heb ik met een aantal vrienden aan de telefoon gesproken, als gevolg daarvan had ik veel om over na te denken.

Gedachten over zeer uiteenlopende onderwerpen, een daarvan was het idee van een  campagne om te eisen dat mannen die verlaten hun kinderen een gevangenisstraf krijgen.

Na het praten met een vriendin die dit idee had, heb ik over nagedacht en het snel besloten dat het bevestigde voor mij nogmaals waarom  ik volledig tegen gevangenisstraffen ben om gedrag te veranderen.   

Gevangenis in mijn mening heeft geen goed effect, alles wat het doet is straffen en mensen opgesloten houden en niks verder, het is geen oplossing om mannen te overtuigen om goeie vaders te zijn.    

Mannen in tegenstelling tot populair geloof zijn niet de enigen die hun kinderen verlaten ook   vrouwen verlaten hun kinderen, iets wat men  niet vaak noemt

Taakstraffen  in gebaseerde projecten alsmede ouderschap cursussen en  wellicht heeft dit een beter effect dan  hechtenis in de gevangenis.

De andere was over hoe een onaangename incident kan zo een effect hebben dat men   bevooroordeeld over het land waar het gebeurde.

Ik denk dat het heel begrijpelijk is dat iemand moet voorzichtig zijn na dat zij een onaangename ervaring hebben gehad, maar ik begrijp niet dat het land ook wordt afgekeurd.    

Ik kan zelfs begrijpen hoe het  kan gebeuren wanneer men depressief, of onder druk is , slechte ervaringen kunnen nogal een effect hebben.

Er zijn tijden wanneer ik even goed moet nadenken over mijn reacties en meestal zodra ik nagedacht  heb over waarom het gebeurde dan kan ik veel beter omgaan met de situatie.   

De laatste was over verjaardagen en of men ze wel of niet zal vieren, afgezien van een korte periode in de jaren tachtig toen ik depressief was, hou ik van mijn verjaardag te vieren.

Ik denk dat het een mooi gelegenheid om het te doen vooral omdat het een uitstekende reden is om vrienden, kennissen, alsmede nieuwe vrienden uitnodigen om mee te doen.

Een aantal jaren geleden zou ik proberen om mijn verjaardag te vermijden, dan begon ik om te genieten van hen opnieuw, vooral degenen nadat ik Richie in 1989 had ontmoet.

Één ding waar ik problemen mee had was te veel aandacht, het maakte me te zelfbewust, nu dat ik dat heb begrepen kan ik weer helemaal genieten van mijn verjaardagen.

Mijn opvoeding heeft mij geleerd om bescheiden te zijn,mij zelf weg te cijferen  en niet te spreken totdat ik aangesproken was, en niets te vragen maar te wachten, dit werd mij   aanbevolen als deugden.

In de jaren na mijn vertrek van mijn ouderlijk huis, wel besefte ik dat geen van deze dingen waren in feite een deugd,  ze waren zo ver als ik kon zien het totale tegenovergestelde van deugden.

Alle deze zogenaamde deugden zijn volgens mij slechts middelen om individualiteit en vrijheid van meningsuiting in te tomen.

Ik ben voor de individualiteit, vrijheid van meningsuiting en genieten van elk moment mogelijk, alle reden voor een feest met vrienden is goed.

Roberto Matta.







No comments: