Sunday, August 23, 2009

Fijne Zondag.





















Zeer ontspannen begin vank de dag vandaag, voelt alsof wij onser ouwe leven een beetje terug hebben.

Wij, twee houden van elkaars gezelschaap , wij hebben altijd genoten van samen zijn.

De weekends waren een favoriete tijd, Richie naam gewoonlijk de honden vroeg uit en bij terug komst maakte hij mij wakker met thee en toost.

Of hij zou croissant maken, tijdens de wandeling met de honden was het deeg aan het rijzen en bij thuis komst zet hij de croissants in de oven, herrlijk.

Zaterdag octhend was onzer tijd om de week te bespreken en over de recente gebeurtenissen, en onze plannen voor de dag en wat wij zouden eten.

De honden worden binnengebracht zodra wij de toast hadden opgegeten en zij konden tonen t hoe goed zij konden spelen.

Jaren geleden luisterden wij na John Peel's (Déjà) programma op zaterdag; het was goed bij het begin maar zoals zo vaak gebeurt het werd een karikatuur van zichzelf.

Op dat punt vertrokken wij na Radio 5 en begonnen de Eamon Holmes voetbal programma te volgen elke zaterdag ochtend.

Helaas is de Eamon Holmes show nu afgelopen wat moeilijk is voor velen de trouw elke week voor de laatsten 5 jaren hebben geluisterd..

Gethin Jones is nu in plaats voor Eamon en doet het niet goed, Gethin is niet goed op de radio, hij heeft geen goede radio stem.

Hij verlaat teveel pauzen en zijn stem gaat in vlaggen en wij verliezen de draad, iets dat nooit met Eamon Holmes was gebeurd

Eamon Holmes programma was 2 uren en scheen veel sneller te gaan, zeg maar 45 minuten zeggen, terwijl Gethin programma lijkt alsof het nooit zou eindigen.

Wij genieten van met elkaar praten en lachen en over het algemeen genietend van elkaars gezelschap, wel moeten wij onze ogen op de klok houden anders vergeten wij om op tijd na de markt te gaan.

Heb me laatst gerealiseerd dat wij bijna geen geprepareerd eten eten, alles word door Richie gemaakt, eens deed ik ook veel koken.

Onlangs gerealiseerd ik me met groot genoegen dat wij geen verwerkt voedsel behalve gevulde dolma bladeren en kleine hete pepers gevuld met romige geitekaas en olijven aten.

Alles ander wat wij eten word door Richie gemaakt, en ook ik toen ik mijn handen nog kon gebruiken.

Deze dagen kan ik het nauwelijks geloven dat ik eens zo een goeded kokkin was geweest.

Wens nu dat wij een video van mij aan het koken hadden gemaakt, maar misschien was het te nat geweest met al mijn sentimentele tranen.

Ooit ws ik de kokkin van Toi Toi geweest op de Nes hier in Amsterdam, toen ik begon waren er af en toe 5 klanten toen ik stopte waren het 60 plus klanten.

Het was klein met ontoereikend keuken gereedschap, toen ik het werk begon waren er twee gas fornuizen en een aubain marie om eten in warm te houden.

Aan het eind was er een goede ventilator, niet toen ik begon, toen ik stopte was er een ventilator en goede fornuizen.

In mijn eerste zomer was het bijna te heet om te werken, en heb ik of mijn zwempak of een korte broek aan gehad.

Ik genot van het werk en van al adrenaline elke avond om alles goed te maken voor de klanten
de regelmatig bij ons langs kwamen.

Om 10.30 of 11 uur waren wij klaar, daan heb ik nog snel even de soepen,salades en de dag menu gekozen voor de volgende dag.

Vind het nog steeds jammer dat ik geen geld had of kon lenen toen het mogelijk was om Toi Toi te kopen.

De eigenaar van Toi Toi was een vreselijke werkgever geweest; hij betaalde slecht en
belofte zodra het goed zou lopen zou hij het in een coöperatie veranderen.

Nadat ik daar voor een paar maanden had gewerkt werd het duidelijk dat hij vergat om de rekeningen te betalen en ik in de problemen kwam om de leveringen van kaas, melk en groenten te krijgen.

Ik moest ervoor zorgen dat er altijd genug geld was voor boodschappen om smakelijke happen voor te bereiden voor onzer klanten.

Wij begonnen geld van de baas te verbergen zodat wij de rekeningen konden betalen, door ons bestond Toi Toi 5 jaren en toen heeft de eigenaar het aan twee collegas verkocht.


Zodra hij ons vertelde konden ons wij organiseren om Toi Toi te houden gaand 5 jaar, tot 1989, toen hij aan twee collega's verkocht.

Af en toe mis ik het nu nog, het was leuk werk en geeft veel plezier om lekker eten te maken en mensen zo te verzorgen is geen slecht werk.

Ach ja fijne herinneringen op een fijne zondag.

1 comment:

Annemiek said...

Hier nog zo'n type wat alles graag zelf maakt en niet houdt van pakjes en zakjes.

Leuk dat je in een restaurantje hebt gekookt en dat dankzij jouw kookkunst er meer klanten kwamen.