Monday, August 27, 2012

De Mythe In Leven Houden.


Roberto Matta.



Vandaag is het weer aangenaam, blauwe lucht met pluizige wolken drijven door, een mooie dag met name na de stortregens in het weekend

Vanmiddag kwam Mathilde, mijn fysiotherapeut  voor een sessie van oefeningen, evenal massage, aan het einde waarvan ik voelde me goed.

De mogelijkheid om fysiotherapie op huis bezoek te krijgen, is uitstekend voor me; de sessies nemen weg een heleboel spanning in mijn armen en schouders.

Meestal slaat ik veel beter op maandag en donderdag nacht, beide dagen als Mathilde hier was voor fysio afspraak.

Elk jaar verwijderd onze zorgverzekeraars  items die we kunnen krijgen  zonder extra te betalen, dit is erg irritant om dat we een hoge premie elke maand betalen.

Het andere ding dat Agis voortdurend probeert te beperken is hoeveel fysiotherapie iedereen hebben kan, gelukkig op dit moment heb ik niet een limiet want ik heb een chronische progressieve ziekte.

Het is nu tien jaar geleden, dat de ziektekostenverzekering werd geprivatiseerd om winst te maken, dus gingen we van een zeer efficiƫnt systeem naar een dat geld vooropstelt.

Eerder waren premies elke maand zeer laag; rond  €30 per maand nu is het bijna €200 per maand, een grotere verhoging in prijs kon ik mij niet voorstellen.       

Dat is wat er gebeurt als markten werden geliberaliseerd, wat gewoon betekent dat alles wordt gedereguleerd en het wordt een vrijmarkt voor bedrijven die winst willen maken.

Ik denk dat het is een weerzinwekkende gedachte dat het aanvaardbaar is geacht om geld te verdienen van de gezondheidsdiensten, zoals ziekenhuizen.

Ziekenhuizen zijn er om te zorgen voor mensen en hebben geen winstoogmerk, iets politici, zowel hier in Nederland evenals in Engeland zijn vergeten.

Het andere ding dat ze lijken te vergeten is dat de gezondheid van mensen van het allergrootste belang is, het is niet een product, maar dat het iets is dat is van fundamenteel belang voor de gezondheid van het land.

Op 12 September zal er nieuwe verkiezingen hier in Nederland worden  gehouden, ik vraag me af welk resultaat dit muzikale stoelen zal bereiken en of het een positief effect op ieders leven hebben zal, ik betwijfel het ten zeerste.

Het enige doel dat verkiezingen dienen is om de mythe in leven houden, dat we leven in een vrije, democratische samenleving waar al onze stemmen tellen, als dat maar waar was.   

No comments: