Monday, November 05, 2012

Gemeenschappelijke activiteiten zijn beter voor de Gemeenschap.



 
Roberto Matta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Roberto_Matta




Het is 5 november vandaag, in Engeland is het Guy Fawkes dag die zal worden herinnerd met vuurwerk en brandende vreugdevuren.

Vuurwerk zijn naar mijn mening te gevaarlijk voor mensen om te gebruiken als zij het doen; Ik denk dat het zou een veel beter idee als steden waren verantwoordelijk voor het vuurwerk.

Waar de hele stad kan samen genieten in plaats van iedereen hun eigen vuurwerk kopen kunnen ze allemaal hebben een groter display als het een communautaire aangelegenheid is.

Elke  Oud en Nieuw  wens ik  dat ze deze benadering ook hier in Nederland hadden aangenomen; het zou de hele gebeurtenis veel veiliger maken als het was gedaan.

In plaats van individuen moeten de steden het vuurwerk organiseren zo dat iedereen veilig kan genieten.

Mensen hier in Nederland zijn zeer concurrerend met het vuurwerk, veel mensen gaan naar België om vuurwerk te kopen die hier niet legaal te koop is.

Sommige van deze vuurwerk geluid klinkt als ammunitie of explosieven, dit is zorgwekkend, vooral wanneer men niet weet het zal gebeuren.

In 1982 toen ik hier net woonde, dacht ik dat ik was in het midden van een oorlogszone toen wat ik dacht dat het klonk alsof Beiroet werd gebombardeerd, en het leek te worden  plaatsvinden in mijn straat.

Tot slot heb ik moed geplukt en keek voorzichig uit achter de gordijnen, en vervolgens kon ik zien dat het was alleen vuurwerk die waren te laat en niet explosieven.

1982 was het eerste jaar dat mensen hadden besloten vuurwerk te gebruiken, dit was omdat er een verbod was op het branden van Kerst bomen om het nieuwe jaar in te luiden.

Kerstbomen verbranden op de laatste dag van het jaar was een oude traditie hier in Nederland die door de autoriteiten is gestopt.

De nieuwe traditie van het vuurwerk af te laten is veel gevaarlijker dan vreugdevuren ooit waren, en ze zijn te duur.  

Misschien is het omdat de voormalige oude traditie meer gemeenschappelijke was dan vuurwerk was, misschien is dat waarom het  branden van kerstbomen werd verboden in Nederland.

No comments: