Friday, May 13, 2011

Thursday, 12 May, 2011. Medicalisering Van De Maatschappij.


Pedro Friedeberg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pedro_Friedeberg



Gisteren hebben Richie naar Peter Breggin, een Amerikaanse psychiater en een criticus van biologische psychiatrie en psychiatrisch medicijn geluisterd.

‘’In his books, he advocates replacing psychiatry's use of drugs and
electroconvulsive therapy with humanistic approaches, such as psychotherapy, education, and broader human services.’’

Hij sprak over de grote greep van de farmaceutische bedrijven op onze maatschappij.

 ‘' His most recent book, Brain-Disabling Treatments in Psychiatry, discusses medication spellbinding (in which patients who are doing worse after treatment fail to see that they are doing worse or recognize why) ''

Peter Breggin bespreekt ook:

‘’ His most recent book, Brain-Disabling Treatments in Psychiatry, discusses medication spellbinding (in which patients who are doing worse after treatment fail to see that they are doing worse or recognize why)’’

Luisteren na Peter Breggin die over medicalisering van de maatschappij spreekt is niet prettig, het maakte mij ongerust, vooral het idee dat dit zo wijdverspreid is.

Ik erkende zo veel van wat hij zei, denkend over de recente tendens om jonge kinderen te bestempelen,  zoals met ADHD.

Deze jonge kinderen worden dan sterke medicijn gegeven, dat op volwassenen, niet op kinderen is getest.

‘’His most recent book, Brain-Disabling Treatments in Psychiatry, discusses medication spellbinding (in which patients who are doing worse after treatment fail to see that they are doing worse or recognize why).’’


De diagnose van ADHD is overal deze dagen, ik denk dat het deze dagen te veel wordt gebruikt.

Ik vind het erg dat kinderen zo makkelijk een stempel krijgen slechts omdat zij niet zijn als andere of eenvoudig niet genoeg intellectuele stimulatie krijgen.

Ik erken dat vanuit mijn eigen ervaring in mijn eerste School, waar er een plank met boeken voor ons was om te lezen.

Toen ik hen snel had uit gelezen en om nieuwe boeken vroeg, vertelde mijn leraar mij dat ik hen opnieuw kon lezen.

Er is een jonge, die  wij kennen die een zeer intelligente jongen is, zijn school begreep hem niet en probeerde het zelfs niet.

Zij adviseerden zijn moeder om hem te laten beoordeelden door een psychiater, die  de diagnose gegeven had, dat de jongen geen moeilijkheden had met leren; hij was in feite van boven gemiddelde intelligentie.

Ik ben benieuwd hoeveel andere jonge kinderen ook gezien worden alsof zij problemen hebben met leren , wanneer zij slechts intellectuele stimulatie nodig hebben.

Voor meer informatie over farmaceutische bedrijven en medicalisering van de maatschappijbezoek deze blogs:

Stephany @ Soulful Sepulcher

Stan @ Is Something Not Quite Right With Stan - A Mental Health Blog

http://bipolar-stanscroniclesandnarritive.blogspot.com/2009/02/inspirational-award.html



No comments: