Sunday, April 22, 2012

Directeur NS Treinbotsing Moet Tot Op De Bodem Worden Uitgezocht.


nrc.nl

Directeur NS: treinbotsing moet tot op de bodem worden uitgezocht


Reddingsdiensten gisteren aan het werk na de treinbotsing in Amsterdam. Foto Hollandse Hoogte / Amaury MillerReddingsdiensten gisteren aan het werk na de treinbotsing in Amsterdam. Foto Hollandse Hoogte / Amaury Miller
“Het is belangrijk dat tot op de bodem wordt uitgezocht hoe dit heeft kunnen gebeuren”, reageert NS-directeur Bert Meerstadt op de treinbotsing die gisteravond plaatsvond in het centrum van Amsterdam.
Alle officiële onderzoeksinstanties doen op dit moment onderzoek naar de oorzaak. Tot die tijd kunnen geen mededelingen worden gedaan, zo werd vanmiddag duidelijk tijdens een persconferentie van de NS en spoorbeheerder ProRail.
“Er zijn dagen, waarvan je hoopt dat je ze niet zal meemaken’, begon Meerstadt de persconferentie. Bij de botsing raakten 42 mensen zwaargewond en 75 mensen lichtgewond. Om 21.00 uur waren alle inzittenden en gewonden geëvacueerd of overgebracht naar het ziekenhuis.

ProRail: kijken welke stappen we moeten nemen voor de toekomst

ProRail-directeur Marion Gout:
 “Gisteren was een zwarte dag voor het spoor. Een dag die in mijn herinnering zal blijven, dat weet ik zeker. [...] De spoorsector zal moeten bezien hoe dit heeft kunnen gebeuren en welke stappen er gezet moeten worden om dit in de toekomst te voorkomen.”

Treinverkeer rond Amsterdam weer opgestart

Het treinverkeer is vandaag rond 13.00 uur deels opgestart. De treinen tussen Haarlem en Arnhem en tussen Amsterdam en Vlissingen rijden nog volgens een aangepast schema. “Maar dat zouden ze toch al doen vanwege geplande werkzaamheden”, zegt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail.
Twitter avatarNS_online NS online Treinverkeer Amsterdam-Haarlem en Amsterdam-Schiphol is weer langzaam opgestart, verwachting: pas vanavond normaal http://t.co/ppWkPZHK 2 uur geleden
Toen alle passagiers gisteravond de trein uit waren, was het al donker. Daarom hadden de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport ook nog de hele ochtend nodig voor hun onderzoek.
De sprinter is inmiddels naar een werkplaats gesleept voor verder onderzoek. De sneltrein moet in delen worden weggehaald. De schade aan het spoor is volgens ProRail groot. Twee wissels zijn kapot en het spoor is ‘flink ontzet’. De reparatie kan nog tot in de nacht duren.
“Maar gelukkig liggen daar meerdere sporen. Twee sporen die waren afgesloten om de onderzoekers ongehinderd hun werk te kunnen laten doen, zijn nu vrijgegeven”, legt de woordvoerder uit.

No comments: